Novinář a znalec on-line médií Miloš Čermák označil rok 2008 za rok Twitteru. Ze svého pohledu má zřejmě pravdu. Twitter opravdu mění svět médií neobvyklým tempem. Zatímco blogům trvala cesta na stránky novin 4-5 let (v ČR o 3-4 roky déle), Twitter to zvládl dvakrát rychleji.
Jenže vidí to tak i běžní uživatelé? Podíval jsem se do své oblíbené křišťálové koule -- Google Insights for Search -- a zdá se, že ne. Na první pohled sice vypadá graf celosvětové hledanosti dotazů, obsahujících slovo Twitter impozantně:
Jenže v okamžiku, kdy přidáme i Facebook, obrázek se dost změní (Twitter modře, Facebook červeně):
Zdá se, že na Facebook nic nemá. I spíše již celosvětově stagnující YouTube (na dlaším obrázku žlutě) mu přestává stačit:
Česká republika ovšem na tak silný nástup Facebooku ještě čeká. Zájem o YouTube (žlutě) je u nás sedmkrát větší než o Facebook (červeně), zájem o Twitter (modře) je ve srovnání s nimi v podstatě na nule.
Související: 60 otázek pro Google Insights for Search (Všemi osmi, 31. 8. 08)
Velmi chytre srovnani, ktere ukazuje realitu s perspektivou. Tohle se mi libi Marku jak takove veci dokazes vypichnout.
OdpovědětVymazatAno, google insights for search je velice šikovná hračka. Pěkné srovnání.
OdpovědětVymazatNechci nijak zpochybňovat statistiky, ale se statistikou jsem přišel trošku do styku a pak taky rád čtu W. Churchilla a pokud jde o statistiky, tak mně velmi inspiroval.
OdpovědětVymazatNo ale k věci - tohle jsou grafy toho, jak se co hledá. OK. Ale co to vypovídá o oblíbenosti služby? Já když chci na Twitter nebo FB, tak jdu přímo, na Youtube taky obvykle klikám v mailu nebo si pouštím videa přímo v různých článcích, takže do hledání vůbec nepřijdu. A i když jsem velký nepřítel toho, že někdo soudí ostatní uživatele podle sebe, tak si troufnu tvrdit, že většina uživatelů jde přímo...
Nechci nijak rýpat do tohoto příspěvku, protože vím, že si umíte sestavit hromadu dalších žebříčků, kde bude návštěvnost podle různých ukazatelů, počet uživatelů, počet nových registrací, množství příspěvků (byť pak už budeme porovnávat hrušky ani ne s jablky ale s mrkví), samozřejmě to může být absolutně i podle relativního nárůstu, ale chci se jenom zeptat:
Co tato čísla říkají? Když šlo jen o porovnání vyhledávání v Google, tak se neptám, ale když zmiňujete "celosvětově stagnující Youtube", které bych ale označil naopak za velmi rostoucí službu s obrovským potenciálem dál v používání i z obchodního hlediska, tak se prostě musím zeptat :-)
Rostislave, domnívám se, že grafy poměrně věrně odrážejí zájem lidí, kteří se o uvedených službách někde doslechli, ještě je neznají, případně se s nimi právě podrobněji seznamují. Formulací "celosvětově stagnující Youtube" jsem myslel jen to, že zájem o YouTube měřený hledaností názvu se celosvětově (na rozdíl od ČR) stabilizoval a již příliš neroste.
OdpovědětVymazat