pátek 5. září 2008

Bookmarklety mohou nahradit některá rozšíření Firefoxu

Když jsem psal článek Proč zatím nepřejdu na Google Chrome, soustředil jsem se na to, abych nalezl všechny podstatné nedostatky nového googlího prohlížeče, a nikoli na to, jak tyto nedostatky obejít. Chyba, třikrát chyba! Mnoho z nich jde totiž obejít velmi snadno.

Někteří z vás si jistě vzpomenou na doby před Firefoxem, kdy ještě funkčnost prohlížečů nebyla uživatelsky rozšiřitelná. Nebo snad byla? Jistěže byla! Tehdy jsme přeci používali bookmarklety, neboli krátké kousky javascriptového kódu umístěné v liště záložek (bookmarks či favorites, odtud název bookmarklet resp. favelet).

Inu, a právě tyto bookmarklety lze nyní snadno používat i v novém prohlížeči Google Chrome. Jeden konkrétní příklad uvádí oficiální blog Google Notebooku -- chcete-li si do Notebooku ukládat výstřižky stránek i z Chromu, přejděte na stránku s bookmarkletem a myší si ho přetáhněte do lišty záložek. Tu si před tím můžete zobrazit klávesovou zkratkou Ctrl+B (dočasně) nebo v servisním menu (montážní klíč vpravo nahoře) příkazem Vždy zobrazovat lištu záložek.

Pokud byste tedy rádi Google Chrome používali, ale brání vám absence nějakého rozšíření, zkuste si nejprve projít zde odkazované kolekce bookmarkletů.

6 komentářů:

  1. Při používání bookmarkletů mě u Chrome mrzí to, že nelze používat faviconu webu ke kterému se bookmarklet váže, tak jak jsem zvyklý z FireFoxu.
    Když ve FireFoxu chci použít výše zmíněný bookmarklet, tak si otevřu Google Notebook, uložím stránku na lištu mezi záložky, kliknu na záložku a přibude mi k odkazu barevná favicona Google Notebooku. Vedle ní si přetáhnu bookmarklet, přes vlastnosti bookmarkletu si zobrazím javascript a nahradím jím původní link v záložce na Google Notebook. Tím mi vznikne bookmarklet s faviconou a já si mohu vymazat pole Název a mít na liště ve Firefoxu jen faviconu podle které jednoduše poznám o jak bookmarklet se jedná.
    Když aplikuju tehle postup v Chrome, tak se při nahrazení URL za javascript v záložce okamžitě barevná favicona Notebooku nahradí za prázdou a to mě nutí k tomu používat pole Název, které zabírá na liště prostor

    OdpovědětVymazat
  2. Tak ted uz staci jen abyste nekdo znaly napsali BM k potlaceni reklamy ve GCh. Dekuji rraska

    OdpovědětVymazat
  3. Reklamu lze vyresit pomoci lokalniho proxy serveru, slysel jsem z dobrych zdroju o http://www.proxomitron.info/files/index.html .

    OdpovědětVymazat
  4. Anebo (v případě Windows) úpravou hosts souboru. Je to sice hodně radikální cesta, ale opravdu účinná - používám ji k maximální spokojenosti už léta.

    http://www.mvps.org/winhelp2002/hosts.htm

    OdpovědětVymazat
  5. super, stale však čakám na Ubiquity pre Chrome

    OdpovědětVymazat
  6. Až tak to s následujícím článkem nesouvisí, ale dnes jsem zjistil že Google Notebook je v češtině !

    OdpovědětVymazat

Děkuji za váš čas věnovaný článku a za váš komentář. Všechny věcné připomínky, doplnění či otázky k danému článku rád zveřejním. Osobní vzkazy autorovi nebo jiné příspěvky bez informační hodnoty pro ostatní čtenáře budou z komentářů odstraněny, uvítám je však na adrese marek@sovavsiti.cz.