pondělí 19. listopadu 2007

5 online nástrojů pro mentální mapování

Workaholic upozorňuje na český překlad knihy Mentální mapování od Tonyho Buzana. Mentální nebo též myšlenkové mapování (mind mapping) je metoda grafického uspořádání myšlenek do tzv. myšlenkových map (mind maps) a Tony Buzan je člověk, který ji popsal a zpopularizoval. Mně s ní před několika lety seznámil David Špinar a od té doby využívám mentální mapy pro osnovy školení, návrhy webové architektury apod.

Ačkoli dosud používám jenom desktopový program FreeMind, rozhlížím se i po webových aplikacích, které jsou pro mindmapping určeny. Už jsem jich objevil pět a v následujícím seznamu se je pokusím seřadit sestupně podle kvality, zatím jen subjektivně a bez pečlivějšího testování:

  • MindMeister - základní verze zdarma, prémiová za 4 USD/měsíc, týmová od 2,80 USD/měsíc. Registrace nutná.
  • Mind42 - zdarma i pro týmovou práci. Registrace nutná.
  • WiseMapping - zdarma ale pomalé. Založeno na SVG/WML. Vzorové mentální mapy lze vyzkoušet bez registrace.
  • Mindomo - základní verze zdarma, placená 6 USD/měsíc. Používá Flash. Bez registrace lze jen prohlížet hotové veřejné mapy.
  • Bubbl.us - je zdarma, ale skoro nic neumí. Používá Flash. Registrace nutná.

A co vy, používáte mentální mapování? A pokud ano, na co a s jakými nástroji?

8 komentářů:

  1. Já už několik používám k plné spokojenosti MindManager. Je desktopový a na rozdíl od FreeMindu není zdarma.

    OdpovědětVymazat
  2. A co takhle nějaký mind-map manager pro PocketPC/Windows Mobile 6?
    Mám dobré zkušenosti s FreeMind.

    OdpovědětVymazat
  3. Moc velky pruzkum jsem nedelal, pouzivam zatim na linuxu VYM
    http://www.insilmaril.de/vym/
    anebo kreslim rukou :) V posledni dobe delam casto mapy pro kazdy den.

    OdpovědětVymazat
  4. Můžu se jenom zeptat - ta knížka - stojí za to ji číst či shánět?

    Jinak jsem používal Freemind, poslední dobou jsem zlenivěl a používám MindManager. U FreeMindu mi hlavně scházely volné nody, které si posléze připojím a zatřídím.

    OdpovědětVymazat
  5. ad Richard

    Jde o takový "atypický" "self-help book". Knížka je velice dobře zpracovaná po stránce grafické (kdyby mi tímto způsobem někdo zpracoval učebnice, tak chrochtám blahem), ale většinu informací jsem již znal (protože se práci s mapami a kreativitou ve škole věnuji už nějaký ten pátek). Pokud umíte slušně anglicky (vzhledem ke zmínce o MindManageru si myslím, že ano), tak základní informace a kvalitní ukázky najdete bez problémů na internetu (včetně metody SUCCESS).
    Čeho si cením nejvíce, jsou ukázky velmi pěkně zpracovaných map. Jako další drobek inspirace posloužily dostatečně.
    (Portálu však patří velký dík za to, že zaplnil mezeru téměř 30 let - první kniha na téma mentální mapování vyšla za hranicemi někdy na konci 70. let.)

    OdpovědětVymazat
  6. Já používám MindMeister, přijde mi takový nejmilejší, zahnuté linky působí organicky a příjemně pro mozek. No a navíc ta dokonalá grafika... :)

    OdpovědětVymazat
  7. Jsem nudnej, používám FreeMind, ale rád slyším, že v myšlenkových mapách připravuješ osnovy školení. ;-) Adam Javůrek byl nedávno docela zaskočený, když zjistil, že já s myšlenkovými mapami rovnou školením. Nutno říct, že to nikomu nepřipadá nepříhodné -- tedy pokud podle odezvy mohu soudit.

    OdpovědětVymazat
  8. Tohoto druhu jsem nováčkem a své myšlenkové mapy používám pro terapii dospívajících, co se potýkají s určitým druhem závislosti. Pracuji s nimi na papíře a zjišťuji, že to má nejvyšší efekt, protože se zapojují obě hemisféry a celkové vnímání jedince. Dochází při nich ke kladnému proudění mozkových vln a celkovému uvolnění sebe sama. Vím, je to časově náročné, ale s kvalitním účinkem. Když dáte do ruky mládeži a lidem vůbec papír a pastelky máte vidět jak se proměňují v rozzářené malé děti.
    Tedy doporučuji postaru když vám na něčem opravdu záleží a chcete aby výsledek měl kvalitní pevné základy....

    OdpovědětVymazat

Děkuji za váš čas věnovaný článku a za váš komentář. Všechny věcné připomínky, doplnění či otázky k danému článku rád zveřejním. Osobní vzkazy autorovi nebo jiné příspěvky bez informační hodnoty pro ostatní čtenáře budou z komentářů odstraněny, uvítám je však na adrese marek@sovavsiti.cz.