neděle 25. listopadu 2007

Co je informační gramotnost (úvaha na neděli)

Zkoušel jsem najít nějaké české zdroje o informační gramotnosti a výsledek mne moc nepotěšil. Teoretických definic jsem našel plno, ale z jakých konkrétních dovedností se informační gramotnost skládá, to už ne. Nejvíc se praxi přiblížil asi Jiří Peterka v článku Jak se měří informační gramotnost, ale i ten uvádí jen pár příkladů, a to navíc hlavně proto, aby zdůraznil rozdíl mezi gramotností informační a počítačovou.

Pustil jsem se proto do konstrukce myšlenkové mapy, která by pojem informační gramotnost trochu konkrétněji naplnila.

(celá myšlenková mapa informační gramotnosti)

Je v hrubě rozpracovaném stavu, určitě v ní něco chybí a něco naopak přebývá. Budu proto rád, když mi ji svými komentáři pomůžete vylepšit. Držte se při tom, prosím, rámce vymezeného touto definicí (překlad z The Information Literacy Website):

Informační gramotnost spočívá ve znalosti, kdy a proč potřebujete informace, kde je nalézt a jak je vyhodnotit, použít a sdělovat etickým způsobem.

Když vyjdu z této definice, nejčastěji u internetových uživatelů pozoruji tyto konkrétní příznaky snížené informační gramotnosti:

  • Odesílají e-maily, které je obtížné zpětně vyhledat, protože jim chybí výstižný předmět nebo se hlavní sdělení nachází v příloze.
  • Instant messaging používají pro účely, pro které se mnohem lépe hodí elektronická pošta.
  • Nejsou schopni využít zahraniční internetové zdroje, nebo se jich dokonce bojí. V souvislosti s tím je typické upřednostňování čistě českých vyhledavačů před vyhledavači mezinárodními.
  • Nepoužívají aktivně (tj. prostřednictvím čtečky či personalizované stránky) RSS a nejspíš ani nevědí, co to je.
  • Neznají a nepoužívají žádné prostředky pro ukládání a třídění informací nalezených na webu.
  • Pokud na internetu sami publikují, používají cizí obsah neetickým či dokonce nezákonným způsobem a neuvědomují si svou zodpovědnost za publikované informace.

Zajímavé je, že těmito příznaky často trpí i velmi zkušení uživatelé, o jejichž gramotnosti počítačové by nikdo nepochyboval. Například první dvě chyby jsou dost typické pro programátory.

S jakými nedostatky v informační gramotnosti se setkáváte vy?

12 komentářů:

  1. Ve svém okolí se setkávám přímo s nepochopením pojmu internet (internet=Seznam v tom nejhorším případě). Chtělo by to nějakou učebnici, tenkou knížečku s vysvětlením a možnostmi (např. to RSS), kterou by pokud možno někdo sponzoroval a byla by zdarma třeba pro ty, co se čerstvě připojí k internetu. Mohli by to platit poskytovatelé připojení. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Pěkný článek, děkuji hlavně za mapu, jsem rád za každý příklad. Je dobře, že aspoň část z vámi zmíněných dovedností je možno se doučit ve vysokoškolských kursech informační výchovy (alespoň já jsem s jedním z nich udělal poměrně dobrou zkušenost. Ten, kdo se vzděláváním v tomto oboru skončil někde na gymnáziu, je ztracen předem.

    OdpovědětVymazat
  3. Co konkrétně myslíš větou "Neznají a nepoužívají žádné prostředky pro ukládání a třídění informací nalezených na webu."?

    OdpovědětVymazat
  4. Co se týče e-mailů, setkávám se tam s dvěma fenomény:

    1. Adresát odpovídá jen na první otázku obsáhlejšího e-mailu. Hodně lidí má pravděpodobně problém zpracovat složitější e-mail, vyžadující krom odpovědi ještě nějakou jinou akci, kdy např. musí něco vyhledat.

    2. Adresát neodpoví na mail vůbec a dává tak svým způsobem druhé straně najevo, že s mailem souhlasí.

    OdpovědětVymazat
  5. Luboši, nejsem si jist, zda ztotožňování internetu se Seznamem nějak zásadně vadí. Ostatně i Seznam umožňuje umístění RSS kanálů na personalizovanou home page a nabízí plno dalších nástrojů, které do arzenálu informačně gramotných uživatelů patří.

    Jirko (Bureši), těmi "prostředky pro ukládání a třídění informací nalezených na webu" myslím např. Del.icio.us, systémy pro note taking (např. Google Notebook) apod. Patří se ale asi i obecné použití tagování (štítkování) a konec konců i nějaká inteligentí archivace pošty.

    Mimochodem, jaké jsou tvé zkušenosti s informační gramotností z pohledu správce IT větší firmy?

    Jiří (Tvrdku), dobré postřehy, díky za ně. První problém možná souvisí s malou znalostí správného citování v odpovědích a trochu se obávám, že za to "vděčíme" Microsoftu, který se dost systematicky snažil lidi správnému zacházení s e-maily odnaučit.

    Druhý problém pak zřejmě vychází z toho, že dost lidí ještě stále přikládá elektronické komunikaci obecně menší váhu a chápe ji jako cosi nezávazného.

    OdpovědětVymazat
  6. > jaké jsou tvé zkušenosti s informační gramotností z pohledu správce IT větší firmy?

    Poměrně zajímavé. Zjistil jsem, že každý člověk je úplně jiný. Neexistují dva lidé, kteří by pracovali s počítačem stejně. Posuzování informační gramotnosti podle tvých kritérií by dopadlo katastrofálně. Aby byla informační gramotnost mezi běžnou populaci měřitelná, tak by bylo třeba hodně změkčit kritéria.

    Snažím se prostředí ve firmě kultivovat, ale zatím jsem se zasekl na úrovni "pište srozumitelné předměty e-mailů" nebo aspoň "to pole nenechávejte prázdné".

    Pokud bych se měl vyjádřit k dalším bodům informační gramotnosti, tak:

    * IM je využívám téměř výhradně k zábavě. Aspoň si to myslí vedení. A i proto chce zavést systém, který by byl nepropojitelný s jinými IM systémy (samozřejmě máme další rozumné důvody).
    * Využívání zahraničních zdrojů je velmi individuální. Co se týká vyhledávačů, tak pořád platí http://blog.converter.cz/index.php?p=636.
    * RSS na úrovni RSS čtečky využívám v celé firmě asi sám.
    * Prostředky pro ukládání a třídění informací jsou nejčastěji na úrovni záložek v "oblíbených" případně hledání v e-mailech (nebude to dělat ani polovina kolegů internautů). Na druhé straně je u nás velmi rozšířené archivování starých mailů v koši (opravdu!).
    * Na webu nikdo aktivně korporátně nepublikuje. Zatím cítím, že je pro kolegy publikování a) práce navíc (nevidí v něm nástroj), b) riziko, že zveřejním něco, za co budu potrestán.

    Nejvíc mě ale pobavilo, když byl najatý poradce v oblasti IT příjemně překvapen možností v Lotus Notes používat kalendář a rozesílat pozvánky do kalendáře.

    OdpovědětVymazat
  7. Typický pohled počítačového/informatického profesionála. Žije v světě, který je oddělený od obyčejných lidí, řeší problémy, které obyčejní lidé vůbec nepotřebuji řešit. A ještě navíc operuje záhadnými pojmy jako RSS (typicky věc, která je pro obyčejného člověka zcela zbytečná).

    OdpovědětVymazat
  8. >> Marek - on se vůbec MS snaží udělat z uživatelů s prominutím bordeláře, kzeří mají obsah počítače v jednom adresáři : )
    >> Jiří Bureš - to archivování e-mailů v koši znamená, že si e-mail vytisknou a pak ho hodí do koše? jestli jsem to správně pochopil, tak ...

    OdpovědětVymazat
  9. vfb> to archivování e-mailů v koši znamená, že si e-mail vytisknou a pak ho hodí do koše?

    To znamená, že e-mail nějakým způsobem vyřídí (splní úkol z něj, odpoví na něj atp.). A pak jej smažou (přesunou do koše). Nějaká archivace, zařazení do složek, tagování atp. nehrozí. Vždycky se jich ptám, jestli obchodní korespondenci a další materiály z reálného světa hážou po vyřízení všechny do koše nebo si je zařazují do šanonů.

    OdpovědětVymazat
  10. Jaké by mělo být správné citování v e-mailových odpovědích?

    OdpovědětVymazat
  11. K informační gramotnosti lze najít zajímavé články na www.ikaros.cz

    OdpovědětVymazat
  12. > Jaké by mělo být správné
    > citování v e-mailových odpovědích?

    Takové :-)

    První verze MS Outlooku zobáčky pro citace neuměly vůbec. V dalších verzích se sice jako možnost objevily, ale stále bylo jako výchozí nastaveno odlišování citací jen barvou.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za váš čas věnovaný článku a za váš komentář. Všechny věcné připomínky, doplnění či otázky k danému článku rád zveřejním. Osobní vzkazy autorovi nebo jiné příspěvky bez informační hodnoty pro ostatní čtenáře budou z komentářů odstraněny, uvítám je však na adrese marek@sovavsiti.cz.