čtvrtek 11. října 2007

Google Notebook pro lovce informací

Svým způsobem jsem lovec informací. Třetinu svého pracovního času informace získávám, třetinu věnuji na jejich zpracování a třetinu jejich prodeji ve formě školení, konsultací nebo publikací. Jako správný lovec potřebuji dobré lovecké zbraně. Mám jich víc, ale nejčastěji používám tři:
  1. Vyhledavač Google a občas i některé další pro aktivní vyhledání kořisti.
  2. RSS čtečku Google Reader jako past nastraženou v místech, kudy zajímavé informace často chodí.
  3. Google Notebook, kterým nalezenou informaci ulovím jako puškou.
V tomto článku vám popíšu, jak takový lov vypadá, ale pokud Google Notebook ještě nepoužíváte, nejdřív se také ozbrojte. Na úvodní stránce Google Notebooku se přihlaste ke svému účtu Googlu (pokud ho ještě nemáte, klikněte na No Google Account? Sign Up pod přihlašovacím formulářem) a pak si stáhněte a nainstalujte rozšíření do prohlížeče (Internet Explorer nebo Firefox), které vám stránka nabídne. Úspěšná instalace se projeví ikonou poznámkového bloku a textem Open Notebook v pravém dolním rohu prohlížeče. Navíc vám v kontextovém menu prohlížeče, které se otevře po stisku pravého tlačítka myši kdekoli na stránce, přibude příkaz Note this (Google Notebook) -- viz obrázek.
Jeden druh informací, který často lovím, jsou aktualizace k mým školením. Právě takový úlovek se mi povedl dnes. Z RSS čtečky jsem se dostal na článek o přednášce Jiřího Chomáta věnované reklamnímu systému Sklik a při jeho čtení jsem si uvědomil, že na svém školení PPC nevysvětluji dostatečně podrobně skloňování a diakritiku u přesnějších shod slov. Tato informace byla obsažena ve čtvrtém odstavci článku. Celý odstavec jsem tedy vybral myší, stiskl pravé tlačítko a z kontextového menu vybral Note this.
Tím na mne z levého dolního rohu vyskočilo okénko Google Notebooku s přidaným výstřižkem, které vidíte na dalším obrázku.
Všimněte si, co se píše nahoře: "This note has been placed in SEO. Move" Znamená to, že se výstřižek uložil do složky nazvané SEO, protože tu jsem měl naposledy otevřenou. Jelikož má ale správně patřit do složky Školení PPC, klikl jsem na Move a přesunul ho.
Nyní už jen stačí uzavřít okénko Notebooku křížkem vpravo nahoře a úlovek je bezpečně uložen. Před příštím školením si projdu všechny k němu nashromážděné výstřižky, zapracuji je do prezentace a z Notebooku je zruším. K tomu si Notebook otevřu do celého okna prohlížeče, takže pak vypadá takto:
Co vše se s ním v tomto plně otevřeném stavu dá dělat, popíšu někdy jindy.

8 komentářů:

  1. ahoj marku, jako stálý člen neformálního klubu informačních myslivců tě chválím za tvou novou bloggerskou aktivitu. jen mám strach, abys na posedu časem neusnul jako u vyhledavace.info, který jakoby živořil na okraji tvého zájmu (a myslel bych že se i částečně informačně kryje s tímto počinem). vlastně i sova se stává dalším metablogem (blogem o blogu), který si bude nárokovat tvůj autorský čas.

    v každém případě mám ve čtečce a těším se na pokračování.

    k tvé googlí pušce přidám jednu z vlastního arzenálu: freeware desktopová aplikace clipmagic (http://www.clipmagic.com/) umí vše, co vložíš do clipboardu (popř. s vhodným FF pluginem jako je Auto Copy stačí pouze kořist vybarvit myší), uložit do notýsku v tvém počítači, jedna z vlastností, která se mi na tom líbí velice, je možnost vybrané výstřižky "zmergovat" do jediného výstupního souboru.

    OdpovědětVymazat
  2. Poslední dobou se mi zdá, že google své služby málo propaguje. O téhle
    úžasné věci slyším dneska prvně:(

    Na druhé straně, tahle cesta reklamy (doporučení) je ta nejůčinnější:)

    OdpovědětVymazat
  3. No nevím, v tomhle případě by masovější reklama měla možná větší úspěch ... na indexu Google je tolik volného místa a už jen malé ikonky 16x16 a odkaz na daný produkt by byly vynikající ... ale opravdu o spoustě jejich produktů slyším prvně.

    Což o to, jsou dobré, používám Calendar třeba a Gtalk, ale než jsem se o nich dozvěděl ...

    OdpovědětVymazat
  4. Zdravím Marku,
    děkuji za výborný tip! Začínám používat :)
    Ať se daří.

    OdpovědětVymazat
  5. O téhle službě slyším taky poprvé. Bezesporu velice užitečné. Ale vzhledem k tomu, že používám Operu, zajímalo by mě, jestli existuje i rozšíření pro tento prohlížeč. Ať hledám, jak hledám, nenacházím. Takže mám zřejmě smůlu.

    OdpovědětVymazat
  6. Opera přece na extensions zanevřela, takže Google Notebook rozšíření pro ni asi nehrozí.

    (Jinak, tenhle komentářový sloupek vedle blogpostu, neboli vidím co komentuji, se mi fakt líbí)

    OdpovědětVymazat
  7. Já notebook používám už dost dlouho, ale jedné funkce jsem si všiml až dnes, možná to taky ne všichni znají.

    Při vyhledávání v google se u výsledků zobrazuje odkaz "note this", který po klikanci uloží úhledně do notebooku nalezený odkaz i s description.

    Původně jsem myslel, že to je bonzovací odkaz, divné :-)

    OdpovědětVymazat
  8. Zdravím, neexistuje k Google Notebooku nějaká drobná aplikace, která by byla schovaná v tray a na klávesovou zkratku umožnila vložit poznámku do notebooku? Prostě totéž co je jako plugin do prohlížeče na systémové úrovni.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za váš čas věnovaný článku a za váš komentář. Všechny věcné připomínky, doplnění či otázky k danému článku rád zveřejním. Osobní vzkazy autorovi nebo jiné příspěvky bez informační hodnoty pro ostatní čtenáře budou z komentářů odstraněny, uvítám je však na adrese marek@sovavsiti.cz.