úterý 29. července 2008

Google se skloňuje víc než Microsoft

Google se skloňuje častěji než Microsoft, avšak méně než třeba Česká spořitelna a zřejmě i jiné názvy českých firem. Zjistil jsem to jednoduchým testem, ke kterému mne inspirovala Jana Vořechovská svým článkem Vyhledat Googlem a zejména dotazem na čtenáře v závěru: "Jste příznivci, nebo odpůrci skloňování slova Google v písemném projevu?"

Inu, když už máme ignorovat českou gramatiku, proč to neudělat alespoň zdánlivě "vědecky" a nezjistit, jak často se Google v psané češtině skutečně skloňuje? Použil jsem Google.cz omezený na hledání v česky psaných stránkách, postupně jsem hledal jednotlivé tvary (moc jich není, protože se třetí a šestý pád shoduje s druhým a čtvrtý a pátý s prvním) v uvozovkách a zapisoval počty nalezených stránek.

Výsledek? Z celkem 15 milionů výskytů je tvar "Google" zastoupen 87 procenty, tvar "Googlu" 12 procenty a tvar "Googlem" jedním procentem.

Abych měl nějaké srovnání, zkusil jsem ještě Microsoft, Českou spořitelnu, Zentivu a Sazku. Podíly jiných tvarů než prvních pádů jednotného čísla ukazuje následující tabulka:

Jak je vidět, Google se sice ve skloňovaných tvarech moc často nevyskytuje, je na tom ale lépe než Miscrosoft. Oba jsou asi navíc trochu znevýhodněni tím, že se jejich název nachází v nominativu i v oficiálních jménech jejich produktů (Mapy Google, Kalendář Google, Microsoft Office atd.). V tom se podobají Sazce a její (dnes již bývalé) Sazka Aréně (Sazky aréně?). Podíl, který je v češtině zřejmě obvyklý naznačuje naopak 45 % České spořitelny, resp. 35 % Zentivy.

Zde najdete kompletní zdrojová data.

1 komentář:

  1. Co se skloňování slova Google týče, je IMHO dost velký rozdíl v mluveném a psaném projevu. Myslím si, že není moc lidí, kteří by v hovoru řekli "podívej se do Google", protože to zní divně, a stejně tak mi moc nejde přes klávesnici "našla jsem to v Googlu [popřípadě Googleu :)]"

    OdpovědětVymazat

Děkuji za váš čas věnovaný článku a za váš komentář. Všechny věcné připomínky, doplnění či otázky k danému článku rád zveřejním. Osobní vzkazy autorovi nebo jiné příspěvky bez informační hodnoty pro ostatní čtenáře budou z komentářů odstraněny, uvítám je však na adrese marek@sovavsiti.cz.