Když jsem ještě pracoval s desktopovými poštovními klienty, byl pro mne spam vážný problém. Spamových zpráv dostávám pár set denně. Antispam v Batu si s nimi ještě jakž takž poradil, ale poslední rok s Outlookem byl příšerný. Denně jsem trávil skoro hodinu procházením spamové složky a vytahoval z ní zprávy, které spamem nebyly. Do normální došlé pošty mi naopak každý den aspoň 10 spamů přišlo.
Zachránil mne až přechod na Gmail letos na jaře. V došlé poště mi nyní končí tak jeden-dva spamy denně a chybně je za spam označena méně než jedna zpráva týdně. Dobře to ukazuje sílu webové aplikace, jejíž provozovatel může analyzovat informace od milionů uživatelů. Desktopové klienty tuto možnost nemají a české webmaily jsou zase omezeny malou uživatelskou základnou.
Antispam v Gmailu možná funguje natolik dobře, že začal spammery odrazovat. Naznačuje to graf, který dnes Google zveřejnil v článku It's not about the spam:
Jaké jsou vaše zkušenosti s antispamovými filtry v různých poštovních programech?
s gmailem mam v posledni dobe spise katastroficke zkusenosti.
OdpovědětVymazatSpamy psane azbukou propousti snad vsechne, dost casto prochazi i cialis a viagra (snad projde tenhle komentar :)
NAproti tomu nauceny bayes filtr v theBat chyta 99,9% spamu
Tento komentář byl odstraněn autorem.
OdpovědětVymazatNo já mám naopak velmi dobré zkušenosti s GMailem. Denně mi chodí kolem 120 spamů a už si ani nepamatuji kdy naposledy se mi dostal spam do inboxu a naopak do spamu pošta, která tam neměla co dělat. Od té doby co používam GMail (a to už nějaký ten pátek je), tak prakticky nevím co to spam je :).
OdpovědětVymazatJá používám emailový účet na serveru centrum.cz a z cca stovky spamu denně "proklouzne" tak jeden dva týdně. A emaily chybně označené za spam se mě prakticky netýkají - za tu roky jsem se s tím setkal asi dvakrát (což neznamená, že se to nestalo vícekrát a neuteklo mi to; na druhou stranu se to nebude lišit řádově).
OdpovědětVymazatMůj účet na gmailu je oproti tomu o něco méně úspěšný a přítelnyně, která má účet u seznamu, je spamem otravována prakticky pořád.
Je to zvláštní, že má každý tak odlišné zkušenosti :)
"chybně je za spam označena méně než jedna zpráva týdně"
OdpovědětVymazatJak si ji všimneš? Kontroluješ snad spambox? Jakou výhodu pak má to, že ti spamy padají bokem, když je stejně musíš procházet, zda mezi nimi není ta jedna zpráva za týden?
To je totiž věc, co mě na gmailu opravdu štve. Musím kontrolovat spambox. Jednou denně ho musím proletět a zkusit nepřehlédnout ne-spam.
Takže za mě osobně: raději denně 10 spamů v inboxu, nez 1 mail ve spamu týdně.
Gmail používám jako primární mailový klient asi tři týdny. Chodí mi kolem padesáti až sto spamů denně. Z nich tak tři Gmail hodí do inboxu a naopak dva tři hamy skončí ve spamfiltru. Což bych si ideálně dovedl představit i lepší. Zejména to každodení procházení spamboxu není nic moc. Na druhou stranu všechny předchozí systémy, co jsem dosud používal (Thunderbird, SpamBayes v Outlooku, serverový SpamAssassin), na tom byly ještě hůř. Takže relativní spokojenost s výhradou :).
OdpovědětVymazatJsem na tom stejně. Postupně jsme především kvůli spamu prostřednictvím Google apps přenesli všechny maily na Gmail systém. Kdo ve firmě chce používá pouze Gmail, kdo ne vybírá si z Gmailu zprávy Outlookem, již bez spamu :-)
OdpovědětVymazatJa pouzivam mailovou schranku primo od sveho hostingu (nechci delat reklamu). Denne mi chodi asi 3-5 spamu a jeste nikdy se mi ale nestalo, ze by do spamu zahodil uzitecnou postu. Horsi je to se Seznamem, kde mam druhy ucet. Ten obcas neco duleziteho zahodi, ale je to vetsinou vyjimka.
OdpovědětVymazatJá, používám kombinaci Thunderbird a Gmail, rok jsem používál jen Gmail, ale schránka se mi uplně zaplnila.
OdpovědětVymazatA proto jsem byl nucen zprávy zálohovat a Thunderbird mě přijde jednoduchý na zálohování, mezitím Gmail zvýšil kapacitu :). Emailovou schránku od hostingu bych nepoužíval ani náhodou.
Používám pouze Gmail, gmail nejen dokonalý spam filtr, ale i jakýsi "lamový filtr" viz lamový filtr :)
OdpovědětVymazatNa Outlooku jsem používal SpamBayes ke své absolutní spokojenosti. Když jsem asi tři měsíce kontroloval složku, kam padal spam a nenašel jsem jediný chybně zařazený e-mail, tak jsem pravidelné kontroly nechal. Ani následné náhodné kontroly nic špatně zařazeného nenašly.
OdpovědětVymazatNa Lotus Notes máme nasazený centrální antispam Symantec Mail Security. Ten má své mouchy, ale pokud vím, tak občas propouští spamy do schránky, ale nikdy nezahodí zdravý e-mail do spamu. Víc mi vadí, že se neumí učit od užovatelů, ale je vázán na aktualizace Symantecu.
Používám TheBat a s ním AntispamSniper a absolutní spokojenost. Trochu mi dal zabrat na začátku, musel jsem vypnout IP block list a označit jako ham asi 20 mailů a jako spam asi 10. Od té dodby přijde do mých 8 schránek asi 5 spamů za týden. Celkové množství spamů které do nich jinak chodí převyšuje vysoko číslo 1000. Než jsem vypnul ten Ip block list bylo pár chybně označených od té doby ani jeden.
OdpovědětVymazatAle GMail teď přeci řeší úplně opačný problém. Jeho SMTP je veden na veřejném blacklistu sorbs.net (viz http://www.au.sorbs.net/lookup.shtml?66.249.92.173), takže ne že se GMail odrazuje spammery, naopak. Spammeři se naučili GMail zneužívat natolik, že jeho použití pro běžnou komunikaci přestává být vhodné.
OdpovědětVymazatk outlooku je dobrý free spamihilator (tak bayes filtry) , je třeba ho vycvičt ale jak se naučí, funguje skvěle. navíc si dokáže stahovat blacklisty z webu. Má i češtinu
OdpovědětVymazatFunguje to jako "předprocesor" před utloukem
Všem moc děkuji za podnětné komentáře. Na některé se pokusím reagovat.
OdpovědětVymazatPavle, ano, několikrát denně kontroluji spambox. Rychlost kontroly je přímo úměrná tomu, jak málo nespamu do něj padá. Z toho plyne výhoda spamfiltru, byť nedokonalého.
Také bych dal přednost filtru, který by mi nikdy nehodil do spamu nespam, a klidně bych se v tom případě smířil i s desetinásobným objemem spamu v inboxu. Bohužel jsem na žádný takový filtr za posledních 6-7 let nenarazil. Všechny ostatní mi do spamu házely mnohem víc nespamu než Gmail.
Možná je to tím, že většina mé platné (nespamové) došlé pošty je anglicky, občas je něco i rusky. E-maily v češtině tvoří jen asi čtvrtinu mé korespondence.
Honzo Tichý, mám zřejmě hodně podobné zkušenosti. množství hamu ve spamu ti asi časem klesne, když budeš důsledně trvat na tom, že to spam není. Fajn je, že do spamu aspoň nikdy nespadnou odpovědi, které se hezky zařadí do vlákna.
Jirko Bureši, SpamBayes jsem v Outlooku používal také a byla to tragédie. Ve spamu jsem měl občas i pár desítek platných e-mailů za den. Prakticky všechny ale byly anglicky, což je možná důvod mé odlišné zkušenosti.
Radime, souhlasím, že spamfiltr v Batu je lepší než v Outlooku. I ten ale na angličtině selhával častěji než Gmail.
M&T, máte pravdu, že s Gmailem může vznikat opačný problém a moje zprávy jsou asi častěji označeny u příjemce jako spam. To je riziko všech freemailů. Na druhou stranu si nevybavuji, že by se za půlroku používáni Gmailu nějaký můj partner vymlouval, že můj e-mail nedostal.
Už dva roky používám jako hlavní e-mail Gmail, ale funguje mi i starý účet na centru (hodně starý:-) Problém je v tom, že mi často (tzn.natolik, že si toho všimnu a vadí mi to), cca jednou za měsíc spamový filtr gmailu NAPROSTO VYHODÍ sem tam nějaký mail. Nehodí ho do spamového koše (to se stalo asi jen dvakrát), naprosto ho zlikviduje. Od odesílatele se posléze dozvídám, o co jsem přišla. Když chci mít jistotu, aby mi mail došel, dávám k dobru svou starou centráckou adresu. Pěkně mě to štve, protože jinak jsem s gmailem po všech ostatních stránkách spokojená.
OdpovědětVymazatMarku, já s tím také neměl nikdy problém, ale v posledním týdnu jsem se s tím setkal hned dvakrát (dva různé subjekty hostované u Českého hostingu), tudíž volba mezi freehostingem (který tento problém neřeší) a vlastním + filtry a klient je pro mne jasná.
OdpovědětVymazatVtipné je, že to co píše Kateřina mám zase trochu naopak. Kdokoliv mi kdykoliv (v posledním půl roce) psal z Centra, tak s železnou pravidelností napoprvé skončil ve spamboxu (a ještě trvalo neskutečně dlouho než byl email doručen).
Opravdu nebrojím proti používání freemailu, jako soukromou poštu ho používám také (samozřejmě GMail), ale pořád nacházím víc kladů na firemním poštovním serveru (IMAP - i když ten už GMail dohnal, greylisting a několik dalších). I když samozřejmě řeším běžný problém - příliš malou schránku. :) Na druhou stranu se dost často jedná o citlivá data a ta bych prostě třetí straně nesvěřil.
Se sluzbou Gmail jsem spokojeny. Jedine v cem je problem je antispam filtr. Nejde o obcasne selhani, ale denne mi pristane nekolik emailu v Spam boxu, ktery musim kontrolovat se stejnou frekvenci jako Inbox a proto jeho existence ztraci vyznam. Pravidelne oznacuji emaily "neni spam", ale druhy den je shodny email od stejneho odesilatele opet v "koši".
OdpovědětVymazatJeště jedna drobná a smutná připomínka... naprosto mne u Gmailu překvapilo, když ve spamovém koši skončily maily od odesílatelů z mého kontaktlistu:-((
OdpovědětVymazatMusim rict ze co pouzivam GMail problemy se spamem se zredukovali na minimum - napriklad kdyz tak byl oznacen jeden pro mne velmi dulezity email ;)
OdpovědětVymazatNemůžu si Gmail vynachválit. Denně tak 20 spamů do doručené pošty se mi nedostane žádný. Co se týká omylů tak 1 za 2 měsíce průměrně. Navíc je tu možnost přidání vyjímky. Mám zkušenostmi se spousty freemailových služeb u nás i zahraničí a tomhle aspektu je Gmail bezkonkurenčně nejlepší. Slýchám od známých "mě už snad chodí jen ten spam". Naštěstí moho říci, že toto neznám.
OdpovědětVymazat